Τουρισμός, ταξί και κυκλοφοριακό χάος στην Πλατεία 1866

 


Τουρισμός, ταξί και κυκλοφοριακό χάος στην Πλατεία 1866 

Τώρα που η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, ξαναμπαίνει στο τραπέζι το ζήτημα της πρόσβασης των ταξί στην Πλατεία 1866.

Όμως, τα προβλήματα δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά. Ήδη από πέρσι υπήρχαν μεγάλες καθυστερήσεις στην προσέγγιση και την απομάκρυνση από την πλατεία — κάτι που οι επαγγελματίες οδηγοί, με την εμπειρία και τη γνώση της δουλειάς τους, σίγουρα είχαν εντοπίσει. Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα δεν άλλαξε. Και δεν θα αλλάξει, εάν αντί για την ανάδειξη των πραγματικών υπευθύνων του συγκεκριμένου προβλήματος στοχοποιούνται άλλες ομάδες επαγγελματιών οδηγών που, δήθεν, προχωρούν σε ανεξέλεγκτη στάση για επιβίβαση και αποβίβαση των αστικών λεωφορείων στην πλατεία. 

Ήδη κατά τη διαδικασία κατασκευής του άθλιου «έργου» φαινόταν καθαρά το πρόβλημα που θα δημιουργούσε η κατάργηση της ειδικής χωροθέτησης για τα ταξί (ρεμίζα). Προσθέστε ότι, λόγω της ανάγκης τους να εξυπηρετούν κατά προτεραιότητα τους τουρίστες — κάτι απόλυτα κατανοητό για την επαγγελματική τους επιβίωση — συγκεντρώνονται υπερβολικά πολλά ταξί στην πλατεία. Αυτό, όμως, είναι και μια από τις συνέπειες της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού, που ενισχύεται από τις επιλογές της δημοτικής αρχής και μετατρέπει το κέντρο της πόλης σε πεδίο ανταγωνισμού για το τουριστικό ευρώ, εις βάρος της καθημερινής ζωής των κατοίκων. Αυτό συνέβαινε και πριν την ανάπλαση, όταν ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες τα ταξί έκαναν κατάληψη της πλατείας, της οδού Κυδωνίας, αλλά και του χώρου απέναντι από το ξενοδοχείο «Σαμαριά». Το πρόβλημα απλώς επιδεινώθηκε. 

Μαζί με την κατάργηση θέσεων πάρκινγκ για τους κατοίκους και το τραγικό στένεμα του δρόμου, ιδού πώς η ανίκανη δημοτική διοίκηση Σημανδηράκη κατέστρεψε την πλατεία: τσιμεντώνοντας τον χώρο, εξαφανίζοντας πράσινο και σκιά, και επιλέγοντας τεχνικές λύσεις που επιδείνωσαν το ήδη οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης όπως η απαγόρευση κυκλοφορίας στις οδούς Κόρακα και Κριάρη. Όλα αυτά, μόνο και μόνο για να δημιουργηθεί ένας χώρος περιπάτου για τουρίστες ή/και για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα ξενοδοχείων και ορισμένων καταστημάτων πέριξ της πλατείας — αδιαφορώντας πλήρως για τα προβλήματα που προκλήθηκαν στους κατοίκους.

Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι, σε ανακοίνωσή του για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του «έργου», ο Δήμος Χανίων ανέφερε πως «πρόκειται για μία μεγάλη περιοχή στον πυρήνα του εμπορικού κέντρου των Χανίων, η οποία θα αναπλαστεί με προτεραιότητα στον κοινόχρηστο χώρο, που θα είναι φιλικό για οικογένειες, παιδιά, πεζούς και ποδηλάτες και παράλληλα, θα αποτελεί ένα θελκτικό εμπορικό κέντρο για τους επιχειρηματίες της περιοχής∙ ένα Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου, ασφαλές, όμορφο και προσβάσιμο». Αποτέλεσμα; Ένα Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου επικίνδυνο, άσχημο, καθόλου προσβάσιμο και χρήσιμο. Το αποτέλεσμα, όμως, ήταν ένα Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου που αποδείχτηκε επικίνδυνο, άσχημο, καθόλου προσβάσιμο και πρακτικά άχρηστο. 

Σε μια σοβαρή πόλη, πέρα από δημόσια συγκοινωνία — για ντόπιους και τουρίστες — που θα λειτουργεί αδιάκοπα μέρα και νύχτα (εκτός ειδικών περιπτώσεων), με το κατάλληλο προσωπικό και σε λογικά ωράρια εργασίας, θα υπήρχαν και χώροι στάθμευσης για τους κατοίκους και θέσεις για τους οδηγούς ταξί. Αυτά, όμως, δεν γίνονται με πρόχειρους σχεδιασμούς, κυριολεκτικά «στο γόνατο», που τελικά αποδιοργανώνουν τη ζωή της πόλης και την αντιμετωπίζουν ως πειραματόζωο στα χέρια πολιτικών και εργολάβων. 

Όσο για τη ρεμίζα στην Πλατεία 1866; Με τα σημερινά δεδομένα, είναι ανάγκη να επανέλθει στη θέση της. Θα υπάρξει μια σχετική, αλλά προσωρινή, ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Όμως η οριστική λύση θα έρθει μόνο μέσα από έναν σωστό, φιλικό προς τις ανάγκες του απλού, καθημερινού ανθρώπου, πολεοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό. Και όχι για την τσέπη όσων θησαυρίζουν από την τουριστική φούσκα. Η κατάργηση του χαρακτήρα της πλατείας ως «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου» και η ανάδειξη του χώρου για την εργαζόμενη πλειοψηφία, ως αντίβαρο στην απαξίωση και την εμπορευματοποίηση, αποτελεί μονόδρομο για να πετύχουν όλα τα παραπάνω.

Ειρηναίος Μαράκης 

11/8/2025


(Σχόλια, παρατηρήσεις και διορθώσεις για το θέμα είναι καλοδεχούμενα — και αναγκαία. Ο γράφων δεν ισχυρίζεται ότι είναι ειδικός· εκφράζει απλώς μια άποψη βασισμένη στην καθημερινή του παρατήρηση και στην επικοινωνία με κατοίκους της πόλης.) 


***

Πηγές:

1. Χανιά: Το “χάος” στο κυκλοφοριακό της πόλης καταγγέλλουν οι ιδιοκτήτες ταξί | Χανιώτικα Νέα (11/8/2025)

2. Χανιά | Αλλάζει ριζικά η πλατεία 1866 – Πότε ξεκινούν τα έργα για Open Mall (εικόνες) | Hania.news (14/12/2022)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις