Ποδηλατόδρομοι στα Χανιά - «Πασαλείμματα» και παιγνίδια εντυπώσεων αντί έργα ουσίας
Ποδηλατόδρομοι στα Χανιά - «Πασαλείμματα» και παιγνίδια εντυπώσεων αντί έργα ουσίας
«Πασαλείμματα» λέγονται στην απλή, καθημερινή γλώσσα οι ενέργειες από τον οποιονδήποτε και για το οτιδήποτε που πραγματοποιούνται με τρόπο πρόχειρο, βιαστικό και επιπόλαιο με σκοπό να δείξουν ότι παράγεται έργο ή/δουλειές ουσίας ενώ στην πραγματικότητα τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Ως «πασαλείμματα» μπορούμε να ορίσουμε και τις εργασίες της δημοτικής διοίκησης Σημανδηράκη σχετικά με την κατασκευή των ποδηλατόδρομων στα Χανιά.
Βλέπετε, δεν αρκεί η πιθανή καλή διάθεση για την δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομίων στην πόλη -τους οποίους ασφαλώς και χρειαζόμαστε- αλλά απαιτείται κι ένας γενικότερος σχεδιασμός που παρά τις δεξιά κι αριστερά υμνολογίες δεν φαίνεται να υπάρχει. Θα αναφέρω ενδεικτικά δύο παραδείγματα από τον τοπικό τύπο:
1) Διαβάζουμε στο σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» (20.6.2020) ότι «Η μελέτη του έργου “Διαμόρφωση Πράσινης Διαδρομής και Ποδηλατοδρόμου στον άξονα των οδών Χατζημιχάλη Γιάνναρη, Σκαλίδη και Πειραιώς” πήρε την έγκριση της επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Χανίων στην τελευταία της συνεδρίαση που έγινε κεκλεισμένων των θυρών. Η πρόταση θα υποβληθεί για χρηματοδότηση στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) του Δήμου Χανίων για το οποίο έχουν εξασφαλιστεί 11 εκ. ευρώ από την προηγούμενη δημοτική Αρχή»
και η οποία έχει
«συνολικό εμβαδό περίπου 14.176 τ.μ. και περιλαμβάνει τις κεντρικές οδούς Χατζημιχάλη Γιάνναρη ,Σκαλίδη και τμήμα της οδού Πειραιώς με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 900 μ. Σύμφωνα με την απόφαση που έχει ανέβει στην “Διαύγεια” του Δήμου Χανίων, το σχέδιο περιλαμβάνει τα εξής: Στις οδούς Χ.Γιάνναρη-Σκαλίδη προτείνεται η οργάνωση κίνησης οχημάτων σε δύο λωρίδες κίνησης πλάτους 3,25μ η καθεμία . Στο τμήμα του κόμβου της Δημοτικής Αγοράς οι λωρίδες κίνησης είναι τρεις , με πλάτος 3,25μ.» (http:// www.haniotika-ne a.gr/ egkrithike-i-mel eti-gia-podilat odromo-sta-chan ia/)
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την αυτοκίνηση και για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων των μόνιμων κατοίκων της πόλης. Είναι, μάλιστα, ένα πολύ βασικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί αρκεί να υπάρχει η διάθεση. Η μόνη ορθή αντιμετώπιση είναι ο περιορισμός της χρήσης του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη αλλά και η εξασφάλιση δημοτικών χώρων στάθμευσης. Η μείωση του αυτοκινήτου μπορεί να συμβεί μόνο εάν υπάρχει δημόσια δωρεάν συγκοινωνία με πολλά και μικρά αστικά λεωφορεία που με συχνά δρομολόγια θα φτάνουν σε κάθε γειτονιά και συνοικία της πόλης εξυπηρετώντας με αυτό τον τρόπο εργαζόμενους, μητέρες με τα παιδιά τους, άτομα με αναπηρία κτλ. Αυτό παράλληλα σημαίνει προκαθορισμένα σημεία μέσα στην πόλη για τη στάθμευση όπου δεν θα δημιουργείται συνωστισμός αλλά διευκόλυνση όλων των εμπλεκομένων είτε μόνιμων κατοίκων, είτε επαγγελματιών, είτε επισκεπτών της πόλης.
Η επίλυση αυτού του κομβικού ζητήματος θα βοηθήσει τόσο στην δημιουργία πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων, όσο και στην ασφαλή χρήση αυτών και των αυτοκινητόδρομων συμβάλλοντας στην μείωση της κυκλοφοριακής πίεσης, που είναι έντονη ιδιαίτερα το καλοκαίρι, αλλά και στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Λύνοντας αυτό το ζήτημα, οι ποδηλατόδρομοι και οι πεζόδρομοι θα μπορούν να επεκταθούν σε όλο το εμπορικό κέντρο της πόλης αλλά και ευρύτερα.
Αναφέρει σχετικά η αναρτημένη στη Διαύγεια (https:// et.diavgeia.gov. gr/decision/ view/6ΔΔΣΩΗ5-ΤΩΦ) απόφαση ότι
«Οι βασικοί στόχοι της μελέτης αφορούν την οργάνωση των πεζοδρομίων ,των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών. Την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου με τη διαμόρφωση προστατευμένων διαδρόμων αποκλειστικής κίνησης ποδηλάτων, διαχωρισμένων από τη μηχανοκίνηση αλλά και από την διέλευση πεζών. Διευθέτηση των λωρίδων κίνησης οχημάτων και των κυκλοφοριακών κόμβων με τις εγκεκριμένες από τη νομοθεσία διατομές και η εξασφάλιση των κατάλληλων ακτινών στροφής οχημάτων, λεωφορείων, μικρών φορτηγών και πυροσβεστικών οχημάτων όπου είναι απαραίτητη η διέλευσή τους, στη συμβολή των υπό μελέτη οδών με τις κάθετες σε αυτές»
αλλά με καμία αναφορά στα ιδιωτικά αυτοκίνητα που μόνο και μόνο το πλήθος τους αρκεί για να κρατήσει χρόνια το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά και η αίσθηση ασφάλειας που θέλει οργανώσει η δημοτική διοίκηση να παραμείνει ένα όνειρο και μάλιστα ένα κακό όνειρο. Γιατί το πρόβλημα δεν προκαλείται από τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, τα πυροσβεστικά ή τα λεωφορεία αλλά από την εκτεταμένη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
2) Διαβάζουμε πάλι στα «Χανιώτικα Νέα» (5.6.2020) ότι «“Eικαστική” είναι η παρέμβαση του Δήμου Χανίων χάραξης ποδηλατόδρομου στην Ακτή Κανάρη μέχρι στιγμής αφού εκκρεμεί ακόμα
η έκδοση των τεχνικών οδηγιών από το Υπουργείο.
Χθες μάλιστα πρώτη ημέρα μετά τη γιορτή του ποδήλατου κατά τη λειτουργία της Λαϊκής Αγοράς της Πέμπτης ο “ποδηλατόδρομος” ήταν κατειλημμένος από πάγκους, τελάρα, αυτοκίνητα, κόσμο! Οι παραγωγοί και οι έμποροι της λαϊκής αγοράς δήλωναν άγνοια για την ύπαρξη του ποδηλατοδρόμου.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού τμήματος κ. Μαρκουλάκης, μας είπε χαρακτηριστικά πως η χάραξη γραμμών και οι επισημάνσεις για ύπαρξη ποδηλατόδρομου έγιναν για τον εορτασμό της ημέρας του ποδηλάτου.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Χανίων, πλέον δίνεται η δυνατότητα μέσα από πράξη νομοθετικού περιεχομένου που εκδόθηκε στo πλαίσιo της αντιμετώπισης του κορωνοϊου και της αποφυγής συγχρωτισμού, στους ΟΤΑ με μια απλή απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής να ορίσουν ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους και να προχωρήσουν στην κατασκευή τους.
Ωστόσο ακόμα εκκρεμεί η έκδοση του οδηγού τεχνικών προδιαγραφών για το πώς πρέπει να είναι οι ποδηλατόδρομοι αυτοί (πλάτος, υλικά κατασκευής κ.ά.) κάτι που αναμένεται -σύμφωνα με πληροφορίες- να συμβεί σύντομα. Στα “συν” του Δήμου Χανίων είναι ότι υπάρχει μελέτη για ποδηλατόδρομο στο συγκεκριμένο σημείο από την κυκλοφοριακή μελέτη που εγκρίθηκε, 2006. Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου στην ουσία, κάνει πέρα μέχρι το τέλος της χρονιάς τις “Τεχνικές Οδηγίες για Υποδομές Ποδηλάτων” τον μοναδικό πλήρη και καλά σχεδιασμένο οδηγό κατασκευής ποδηλατόδρομων που είχε γίνει νόμος από το Υπουργείο Υποδομών τον Νοέμβρη του 2015. Στις 229 σελίδες του οδηγού περιγράφονται πλήρως και με απόλυτη λεπτομέρεια οι προδιαγραφές κατασκευής ποδηλατόδρομων». (http:// www.haniotika-ne a.gr/ theoritika-podil atodromos-sti-n ea-chora/)
Η είδηση που βγαίνει από το παραπάνω ρεπορτάζ είναι ξεκάθαρη νομίζω. Για ακόμα μία φορά η δημοτική διοίκηση Χανίων προέβη σε μια κίνηση εντυπωσιασμού που δημιουργεί αντί να αντιμετωπίζει τα προβλήματα. Κι αυτό όχι μόνο γιατί εκκρεμεί η έκδοση του οδηγού τεχνικών προδιαγραφών για το πώς πρέπει να είναι οι ποδηλατόδρομοι αλλά και γιατί δεν προβλέπει τι θα γίνει με την λαϊκή αγορά της Νέας Χώρας όπου
«Πασαλείμματα» λέγονται στην απλή, καθημερινή γλώσσα οι ενέργειες από τον οποιονδήποτε και για το οτιδήποτε που πραγματοποιούνται με τρόπο πρόχειρο, βιαστικό και επιπόλαιο με σκοπό να δείξουν ότι παράγεται έργο ή/δουλειές ουσίας ενώ στην πραγματικότητα τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Ως «πασαλείμματα» μπορούμε να ορίσουμε και τις εργασίες της δημοτικής διοίκησης Σημανδηράκη σχετικά με την κατασκευή των ποδηλατόδρομων στα Χανιά.
Βλέπετε, δεν αρκεί η πιθανή καλή διάθεση για την δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομίων στην πόλη -τους οποίους ασφαλώς και χρειαζόμαστε- αλλά απαιτείται κι ένας γενικότερος σχεδιασμός που παρά τις δεξιά κι αριστερά υμνολογίες δεν φαίνεται να υπάρχει. Θα αναφέρω ενδεικτικά δύο παραδείγματα από τον τοπικό τύπο:
1) Διαβάζουμε στο σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» (20.6.2020) ότι «Η μελέτη του έργου “Διαμόρφωση Πράσινης Διαδρομής και Ποδηλατοδρόμου στον άξονα των οδών Χατζημιχάλη Γιάνναρη, Σκαλίδη και Πειραιώς” πήρε την έγκριση της επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Χανίων στην τελευταία της συνεδρίαση που έγινε κεκλεισμένων των θυρών. Η πρόταση θα υποβληθεί για χρηματοδότηση στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) του Δήμου Χανίων για το οποίο έχουν εξασφαλιστεί 11 εκ. ευρώ από την προηγούμενη δημοτική Αρχή»
και η οποία έχει
«συνολικό εμβαδό περίπου 14.176 τ.μ. και περιλαμβάνει τις κεντρικές οδούς Χατζημιχάλη Γιάνναρη ,Σκαλίδη και τμήμα της οδού Πειραιώς με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 900 μ. Σύμφωνα με την απόφαση που έχει ανέβει στην “Διαύγεια” του Δήμου Χανίων, το σχέδιο περιλαμβάνει τα εξής: Στις οδούς Χ.Γιάνναρη-Σκαλίδη προτείνεται η οργάνωση κίνησης οχημάτων σε δύο λωρίδες κίνησης πλάτους 3,25μ η καθεμία . Στο τμήμα του κόμβου της Δημοτικής Αγοράς οι λωρίδες κίνησης είναι τρεις , με πλάτος 3,25μ.» (http://
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την αυτοκίνηση και για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων των μόνιμων κατοίκων της πόλης. Είναι, μάλιστα, ένα πολύ βασικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί αρκεί να υπάρχει η διάθεση. Η μόνη ορθή αντιμετώπιση είναι ο περιορισμός της χρήσης του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη αλλά και η εξασφάλιση δημοτικών χώρων στάθμευσης. Η μείωση του αυτοκινήτου μπορεί να συμβεί μόνο εάν υπάρχει δημόσια δωρεάν συγκοινωνία με πολλά και μικρά αστικά λεωφορεία που με συχνά δρομολόγια θα φτάνουν σε κάθε γειτονιά και συνοικία της πόλης εξυπηρετώντας με αυτό τον τρόπο εργαζόμενους, μητέρες με τα παιδιά τους, άτομα με αναπηρία κτλ. Αυτό παράλληλα σημαίνει προκαθορισμένα σημεία μέσα στην πόλη για τη στάθμευση όπου δεν θα δημιουργείται συνωστισμός αλλά διευκόλυνση όλων των εμπλεκομένων είτε μόνιμων κατοίκων, είτε επαγγελματιών, είτε επισκεπτών της πόλης.
Η επίλυση αυτού του κομβικού ζητήματος θα βοηθήσει τόσο στην δημιουργία πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων, όσο και στην ασφαλή χρήση αυτών και των αυτοκινητόδρομων συμβάλλοντας στην μείωση της κυκλοφοριακής πίεσης, που είναι έντονη ιδιαίτερα το καλοκαίρι, αλλά και στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Λύνοντας αυτό το ζήτημα, οι ποδηλατόδρομοι και οι πεζόδρομοι θα μπορούν να επεκταθούν σε όλο το εμπορικό κέντρο της πόλης αλλά και ευρύτερα.
Αναφέρει σχετικά η αναρτημένη στη Διαύγεια (https://
«Οι βασικοί στόχοι της μελέτης αφορούν την οργάνωση των πεζοδρομίων ,των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών. Την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου με τη διαμόρφωση προστατευμένων διαδρόμων αποκλειστικής κίνησης ποδηλάτων, διαχωρισμένων από τη μηχανοκίνηση αλλά και από την διέλευση πεζών. Διευθέτηση των λωρίδων κίνησης οχημάτων και των κυκλοφοριακών κόμβων με τις εγκεκριμένες από τη νομοθεσία διατομές και η εξασφάλιση των κατάλληλων ακτινών στροφής οχημάτων, λεωφορείων, μικρών φορτηγών και πυροσβεστικών οχημάτων όπου είναι απαραίτητη η διέλευσή τους, στη συμβολή των υπό μελέτη οδών με τις κάθετες σε αυτές»
αλλά με καμία αναφορά στα ιδιωτικά αυτοκίνητα που μόνο και μόνο το πλήθος τους αρκεί για να κρατήσει χρόνια το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά και η αίσθηση ασφάλειας που θέλει οργανώσει η δημοτική διοίκηση να παραμείνει ένα όνειρο και μάλιστα ένα κακό όνειρο. Γιατί το πρόβλημα δεν προκαλείται από τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, τα πυροσβεστικά ή τα λεωφορεία αλλά από την εκτεταμένη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
2) Διαβάζουμε πάλι στα «Χανιώτικα Νέα» (5.6.2020) ότι «“Eικαστική” είναι η παρέμβαση του Δήμου Χανίων χάραξης ποδηλατόδρομου στην Ακτή Κανάρη μέχρι στιγμής αφού εκκρεμεί ακόμα
η έκδοση των τεχνικών οδηγιών από το Υπουργείο.
Χθες μάλιστα πρώτη ημέρα μετά τη γιορτή του ποδήλατου κατά τη λειτουργία της Λαϊκής Αγοράς της Πέμπτης ο “ποδηλατόδρομος” ήταν κατειλημμένος από πάγκους, τελάρα, αυτοκίνητα, κόσμο! Οι παραγωγοί και οι έμποροι της λαϊκής αγοράς δήλωναν άγνοια για την ύπαρξη του ποδηλατοδρόμου.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού τμήματος κ. Μαρκουλάκης, μας είπε χαρακτηριστικά πως η χάραξη γραμμών και οι επισημάνσεις για ύπαρξη ποδηλατόδρομου έγιναν για τον εορτασμό της ημέρας του ποδηλάτου.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Χανίων, πλέον δίνεται η δυνατότητα μέσα από πράξη νομοθετικού περιεχομένου που εκδόθηκε στo πλαίσιo της αντιμετώπισης του κορωνοϊου και της αποφυγής συγχρωτισμού, στους ΟΤΑ με μια απλή απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής να ορίσουν ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους και να προχωρήσουν στην κατασκευή τους.
Ωστόσο ακόμα εκκρεμεί η έκδοση του οδηγού τεχνικών προδιαγραφών για το πώς πρέπει να είναι οι ποδηλατόδρομοι αυτοί (πλάτος, υλικά κατασκευής κ.ά.) κάτι που αναμένεται -σύμφωνα με πληροφορίες- να συμβεί σύντομα. Στα “συν” του Δήμου Χανίων είναι ότι υπάρχει μελέτη για ποδηλατόδρομο στο συγκεκριμένο σημείο από την κυκλοφοριακή μελέτη που εγκρίθηκε, 2006. Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου στην ουσία, κάνει πέρα μέχρι το τέλος της χρονιάς τις “Τεχνικές Οδηγίες για Υποδομές Ποδηλάτων” τον μοναδικό πλήρη και καλά σχεδιασμένο οδηγό κατασκευής ποδηλατόδρομων που είχε γίνει νόμος από το Υπουργείο Υποδομών τον Νοέμβρη του 2015. Στις 229 σελίδες του οδηγού περιγράφονται πλήρως και με απόλυτη λεπτομέρεια οι προδιαγραφές κατασκευής ποδηλατόδρομων». (http://
Η είδηση που βγαίνει από το παραπάνω ρεπορτάζ είναι ξεκάθαρη νομίζω. Για ακόμα μία φορά η δημοτική διοίκηση Χανίων προέβη σε μια κίνηση εντυπωσιασμού που δημιουργεί αντί να αντιμετωπίζει τα προβλήματα. Κι αυτό όχι μόνο γιατί εκκρεμεί η έκδοση του οδηγού τεχνικών προδιαγραφών για το πώς πρέπει να είναι οι ποδηλατόδρομοι αλλά και γιατί δεν προβλέπει τι θα γίνει με την λαϊκή αγορά της Νέας Χώρας όπου
α) και τα
μέτρα ασφαλείας του κορωνοϊού πρέπει να τηρούνται μεταξύ των πάγκων και
των πελατών -πιθανή σύμπτυξη του χώρου που θα βοηθήσει να κρατηθεί
ανοιχτός ο ποδηλατόδρομος θα αυξήσει τον συνωστισμό και
β) εάν χρειαστεί
να μεταφερθεί η λαϊκή αγορά για την ομαλότερη πρόσβαση εποχούμενων,
πεζών και ποδηλάτων αυτό θα πρέπει να γίνει σε ένα άλλο σημείο εντός της
πόλης προσβάσιμο για όλες και όλους και το οποίο θα ακολουθεί κατά
γράμμα τα νέα μέτρα ασφαλείας που επέβαλλε η πανδημία του κορωνοϊού.
Υπάρχει, άραγε, ο ανάλογος σχεδιασμός;
Δεν είμαστε σίγουροι για αυτό... Ελπίζουμε να βγούμε λάθος.
Αριστερός Σολιασμός
Χανιά, 20.6.2020
Υπάρχει, άραγε, ο ανάλογος σχεδιασμός;
Δεν είμαστε σίγουροι για αυτό... Ελπίζουμε να βγούμε λάθος.
Αριστερός Σολιασμός
Χανιά, 20.6.2020
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου